Pe ce-și mai cheltuie românii simpli banii: nu contează că ești sărac sau bogat, îți vine curierul la ușă
Indiferent de cât de mulți bani ai sau cât de rău o duci, sigur ai cumpărat măcar o dată în viață ceva online.
Ei bine, se pare că aceasta este tendința comerțului viitorului. Cu toții ne vom îndrepta din ce în ce mai mult în această direcție, cel puțin asta anticipează cei care analizează piața și construiesc predicții.
Vom cumpăra masiv din magazinele online
Digitalizarea va deveni parte integrantă din viețile noastre și aproape că nu vom mai face nimic fără să apelăm la internet, inteligența artificială sau alte dispozitive și sisteme. Nici cumpărături nu prea vom mai face fizic, acestea migrând în universul digital.
Preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), Cristi Movilă, anticipează că industria de comerţ electronic din România va creşte în acest an cu până la 10%, comparativ cu finele lui 2022.
Vorbim despre o valoare totală de-a dreptul impresionantă, cifrată pentru anul curent la 7 miliarde de euro.
“Întotdeauna, finalul de an, ultimul trimestru, coincide cu Black Friday, cu sezonul cadourilor, cumpărăturile de Crăciun. Şi atunci ar trebui să crească toată partea de comerţ online şi toată partea de comerţ spre final de an. Unele companii pot să-şi recupereze ce au pierdut faţă de anul 2022. Astfel, ne aşteptăm la o creştere a industriei între 5 şi 10%, pe tot acest an, până la o sumă de şapte miliarde de euro.
Dacă adăugăm şi serviciile – facturi, biletele electronice şi aşa mai departe – probabil ne ducem spre zece miliarde de euro. E un an de consolidare, aş putea spune. Ne continuăm cumva accelerarea sau ne continuăm parcursul într-o poziţie de consolidare, urmând trendurile din vest.
Cu siguranţă, creşterea nu va fi precum cea din 2019 – 2022, pentru că atunci au fost cumpărături de necesitate, pentru că nu aveam posibilitatea să mă deplasez sau să cumpăr offline. Per total, toată piaţa a crescut şi asta e foarte important”, a declarat oficialul ARMO.
Citește și De ce sunt românii săraci de tineri până la bătrânețe: cea mai mare greșeală se face la 30 de ani
Românii cumpără în special haine, pantofi și accesorii de pe internet
Dacă te întrebi ce ne place cel mai mult să cumpărăm online, află că zona de fashion e lider pe segmentul shoppingului online.
Deși nu e deloc simplu să-ți găsești hainele potrivite fără să le vezi fizic, iată că românii noștri par să se descurce exemplar.
“Categoria de Fashion este în continuare predominantă, însă a crescut foarte mult categoria de bunuri de frecvenţă, adică toată partea de cosmetice, de pet-food, toate produsele pe care le folosim cu frecvenţă, inclusiv produse alimentare şi toată piaţa de produse proaspete, odată cu intrarea şi mai multor companii în acest domeniu, cu investiţiile pe care le-au făcut.
Dacă în Vest avem o medie de consum în online din total piaţă de 20%, la noi suntem undeva 10-11%, deci potenţialul e destul de rapid de dublare, însă se va face treptat. Nu ne aşteptăm la o dublare peste noapte.
Majoritatea consumatorilor din România care pot să cumpere online au acces la Internet, însă doar 66% dintre ei au postat o comandă online în ultimul an. 99% dintre români folosesc internetul pentru comunicare, pentru social media, pentru informare, comunicare etc. Ce ne aşteptăm e să crească această pondere, iar portretul-robot al consumatorului din mediul online este consumatorul cu precădere din mediul urban, cu venituri medii sau peste medie, din sectorul de vârstă 18 – 35, spre 45 de ani. Evident, că şi în mediul rural am văzut o creştere foarte mare în 2022, de la o pondere foarte mică, pentru că magazinele au venit cu foarte multe avantaje pentru consumatorii care trăiau în zone greu accesibile, au reuşit să livreze şi să ofere nişte servicii de calitate”, a mai spus Movilă.